Tuesday, October 27, 2009

'LEBIH KUAH DARIPADA SUDU

Utusan Malaysia
27/10/2009

APA yang ingin saya luahkan ialah rasa tidak puas hati terhadap golongan penjawat awam dan juga CUEPACS. Pada pengamatan saya, mereka ini semua sudah lebih kuah daripada sudu!
Sepatutnya mereka harus sedar dan mengucapkan jutaan terima kasih kerana kerajaan masih prihatin terhadap tuntutan mereka, dengan memberikan RM500 kepada hampir semua lapisan perkhidmatan awam walaupun negara dalam peringkat pemulihan ekonomi.
Kepada kumpulan-kumpulan yang pandai meminta-minta ini, haruslah sedar sebagai penjawat awam, kerajaan sudah sekian lama memberikan pelbagai insentif untuk kesenangan mereka. Janganlah kerana Bajet 2010 kerajaan tidak memberikan bonus, mereka tetap tegas hendak meminta lagi. Pernahkah mereka berfikir sejenak, sudah berapa banyak kerajaan habiskan untuk kemudahan mereka? Tidak perlulah saya senaraikan di sini kerana terlalu banyak faedah jika bekerja dengan kerajaan.
Pernahkah CUEPACS terfikir pemberian bonus itu datangnya daripada wang rakyat juga, daripada pembayar cukai? Di mana hasil kutipan kebanyakannya datang dari sektor swasta? Mengapa pula hendak dimanja-manjakan sangat penjawat awam?
Pernah terfikir, kami yang bekerja sendiri atau di sektor swasta tidak pernah merasakan bonus tetapi kami tidak berani untuk merungut sampai ke dada akhbar?
Isu kualiti kerja ialah satu lagi, sudahlah boleh dikatakan hampir setiap minggu ada sahaja rungutan tentang etika dan kualiti kerja penjawat awam yang kurang memuaskan dan lambat.
Sampai bila harus jadi begini? Kerja tidak seberapa tetapi hendak dimakan hidangan sebesar gajah di meja.

Renung-renungkanlah teguran saya ini.

LEPAS GERAM
Kuala Lumpur

WUJUDKAN SKIM PERKHIDMATAN UNIVERSITI

Utusan Malaysia
Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
syahrir.bakar@utusan.com.my




KUALA LUMPUR 26 Okt. – Kakitangan institut pengajian tinggi awam (IPTA) menggesa kerajaan supaya mewujudkan Skim Perkhidmatan Universiti yang berbeza daripada kakitangan kementerian dan agensi lain.
Pengerusi Gabungan Majlis Presiden dan Setiausaha Kehormat Kesatuan Kakitangan Universiti/IPTA Malaysia (Gakum), Omar Osman berkata, skim baru itu perlu memandangkan tanggungjawab golongan tersebut semakin bertambah dari semasa ke semasa.
Katanya, berbeza dengan dahulu, negara kini menyaksikan pertumbuhan pesat IPTA dengan kewujudan 20 universiti serta politeknik dan kolej universiti.
‘‘Satu skim baru perlu memandangkan kakitangan awam di IPTA terikat dengan skim perjawatan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).
‘‘Hakikatnya, bebanan tugas mereka kini bertambah contohnya dengan kemasukan begitu ramai pelajar asing sejak beberapa tahun lalu,” katanya di sini hari ini.
Beliau berucap pada Persidangan Kebangsaan Pengurusan Kepimpinan anjuran Gakum bermula Ahad lalu sehingga esok.
Hadir sama pengerusi persidangan itu merangkap Setiausaha Gakum, Ku Azmi Ku Ibrahim.
Omar yang juga Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menjelaskan, kewujudan skim baru itu bakal memberi manfaat kepada lebih 80,000 kakitangan awam IPTA di seluruh negara yang terdiri daripada kakitangan pengurusan, akademik dan sokongan.
Katanya, skim baru itu harus memudahkan kenaikan pangkat seseorang kakitangan sokongan kerana beberapa universiti menyaksikan petugas bahagian perkeranian kekal di jawatan sama untuk tempoh 30 tahun.
Sesetengah universiti pula menurutnya, menyaksikan kenaikan pangkat seseorang kerani itu dalam tempoh tidak sampai lima tahun.
‘‘Jika ini terus berlaku, kakitangan universiti yang ketinggalan tidak akan bersemangat untuk bekerja dan ia menjejaskan pembangunan modal insan di IPTA terlibat,” ujarnya.
Katanya, melalui skim baru itu juga kerajaan perlu menyediakan insentif seperti tanggungan mengerjakan umrah bagi petugas sokongan yang mendapat anugerah cemerlang untuk tiga tahun berturut-turut dan melawat ke negara luar bagi yang bukan beragama Islam.
Pada masa ini katanya, IPTA di seluruh negara mempunyai kuasa melantik kakitangan mereka tetapi skim perjawatan dan kenaikan pangkat serta gaji masih terikat dengan sistem JPA.

BAJET 2010 MENJUARAI NASIB RAKYAT MARHAEN

Berita Harian
Oleh Md Shukri Shuib
27/10/2009





BAJET 2010 yang dibentang Datuk Seri Najib Razak pada 23 Oktober dengan tema ‘1Malaysia, Kemakmuran Bersama’ bermatlamat memperluas rangsangan ekonomi berasaskan gagasan 1Malaysia. Gagasan ekonomi 1Malaysia ialah mekanisme penting dalam mencorakkan persekitaran sosioekonomi negara yang seimbang dan paling utama ialah membasmi kemiskinan dan merapatkan jurang pendapatan dan keupayaan ekonomi mengikut kaum dan geografi. Sudah tentulah konsep ini adalah bersamaan dengan teras Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dirangka Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein. Skop kepemimpinan ekonomi Najib kini dilihat lebih menumpukan kepada mendapatkan keyakinan semula masyarakat terhadap kerajaan dengan memastikan elemen kemakmuran negara dikecapi bukan oleh sebahagian elit ekonomi, bahkan dinikmati secara optimum oleh segenap lapisan masyarakat. Pendekatan Najib dalam perspektif pembangunan dapat dilihat menerusi cetusan Bajet 2010 dan agendanya tidak terpencil daripada gagasan Tun Razak dan legasi bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Pengalaman Najib lebih tiga dekad dalam pentadbiran negara, termasuk melaksana agenda pembangunan, membolehkan doktrin ekonomi Razak dan Dr Mahathir jelas terpahat dalam perekonomian era semasa.
Merakyatkan 1Malaysia melalui Bajet 2010 dilihat sebagai satu mekanisme penting. Apatah lagi ini bajet pertama negara dibentangkan Najib sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan menunjukkan Bajet 2010 meneruskan agenda Bajet 2009 yang menjadikan rakyat punca kekuatan dan elemen tumpuan kepada pelebarluasan nikmat ekonomi. Beberapa langkah strategik dijana kerajaan dalam dunia semasa yang masih terkesan dengan badai krisis ekonomi global. Pertamanya, kerajaan telah berusaha gigih merangsang persekitaran ekonomi supaya progresif dan berteraskan daya upaya tempatan termasuk merangsang kemasukan pelaburan langsung asing (FDI). Keduanya, kerajaan komited dalam memastikan keselesaan kakitangan kerajaan dan juga rakyat terutama yang berpendapatan rendah dan sederhana. Elemen ketiga menerusi Bajet 2010 memaparkan Malaysia cuba memperkasakan arah aliran segmen pendapatan negara yang lebih luas dan berdaya keuntungan. Paling utama, tumpuan ‘politik’ seluruh rakyat terhadap Bajet 2010 terjawab, dengan fokus mendapatkan semula sokongan masyarakat kepada kerajaan pimpinan Najib telah mampu ‘menjuarai’ kebajikan rakyat. Petunjuk positif kepemimpinan ekonomi Najib tidak harus dinafikan. Ia jelas dapat dilihat menerusi peningkatan harga saham di Bursa Malaysia terutama pasca Bajet 2010 dibentangkan. Kerancakan membina hubungan positif antara rakyat dan kerajaan masa kini menerusi pelaksanaan beberapa insentif dilihat membuka lembaran ‘popular’ kepemimpinan Najib.
Strategi penggunaan pada peringkat domestik sebagai sebahagian usaha merancakkan ekonomi negara dilihat akan menjadi teras Bajet 2010, apatah lagi dengan 25 juta penduduk, maka kitaran wang dalam pasaran tempatan pastinya membantu menghidupkan persekitaran perniagaan progresif. Justeru, dalam konteks merangsang pertumbuhan berteraskan dalam negara, permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) yang memutuskan untuk menuntut dua bulan bonus mewakili 1.2 juta penjawat awam dilihat mempunyai kewajaran yang signifikan bagi dipertimbangkan kerajaan. Jika tidak disediakan bonus untuk dua bulan sekali pun, pertimbangan khusus bagi menyediakan peruntukan ‘dana rangsangan’ berbentuk tunai yang difikirkan mampu oleh Perbendaharaan adalah dikira sudah cukup bermakna. Secara politik dan ekonominya, kerajaan harus sedar bahawa kakitangan kerajaan di segenap lapisan sektor pekerjaan yang berada di segenap pelosok negara mampu menjadi ‘ejen pertumbuhan ekonomi’ yang signifikan. Penjawat awam dan juga pesara kerajaan mampu menjadi satu mekanisme perangsang ekonomi, iaitu dengan kaedah ‘menebarkan dana awam’ ke pasaran semasa melalui 1.2 juta pekerja ini, maka ia akan meningkatkan keupayaan tunai di pasaran dan sekali gus merancakkan proses jual beli. Inilah kuasa ‘bonus’, ‘ganjaran tunai’ serta kuasa beli kerajaan yang mewakili 4.5 peratus daripada jumlah penduduk Malaysia. Jika 4.5 peratus penduduk ini dibekalkan kecukupan perbelanjaan serta juga mampu membeli barangan secara berterusan, ia akan memangkinkan ekonomi untuk berkembang adalah signifikan. Hipotesis bahawa kakitangan kerajaan adalah ejen penyampai dana awam ke pasaran perlu jelas difahami kerajaan. Untuk itulah ketika gawat dan krisis ekonomi, Malaysia tidak putus menggunakan dana awam untuk disalurkan secara terus kepada kakitangan awam untuk dibelanjakan atas sebab dan fungsi bahawa mereka mampu menjadi ejen ekonomi yang cekap.
Pernyataan Cuepacs yang menggambarkan banyak laporan dan aduan ketidakpuasan hati selepas kerajaan mengumumkan bantuan khas sebanyak RM500 hanya untuk penjawat sokongan saja dan bukan semua wajar dijadikan sandaran oleh kerajaan dalam melebarluaskan tanggapan positif kakitangan awam terhadap kepemimpinan negara masa kini. Kini sekali lagi penjawat awam dihampakan dengan tiadanya pemberian ‘bonus’ yang dinantikan. Benar, kerajaan telah berbelanja banyak demi pembangunan dan bantuan ke pelbagai sektor kehidupan dan ekonomi rakyat. Tetapi, yang perlu difahami ialah tanpa kakitangan kerajaan, maka usaha murni kerajaan dalam menaburkan jasa bakti melalui perkhidmatan cemerlang kepada rakyat tidak akan kesampaian. Jika 1.2 juta kakitangan awam dengan luhur menyokong kerajaan yang mentadbir negara masa kini, dan pada masa sama mereka mendorong pula keluarga, saudara mara serta sahabat mereka, maka pastinya rangsangan ekonomi yang dilaksanakan kerajaan akan juga turut menggandakan bukan saja kemakmuran ekonomi, malahan ia akan menggandakan imej positif kerajaan. Keprihatinan kerajaan dalam memperkasakan struktur ekonomi berteraskan rakyat yang mampu diterjemahkan dalam konteks Bajet 2010 yang mana dinantikan adalah ‘ekonomi berjiwa rakyat’, dan jika ini dapat dijana, maka pastinya bajet sulung Najib dapat membina kestabilan hubungan antara rakyat dan kerajaan. Ia juga turut merangsang kemakmuran bukan saja bersifat ekonomi, tetapi menerusi usaha sama rakyat dan kerajaan sekali gus mampu membina 1Malaysia yang berteraskan prinsip ‘pencapaian diutamakan’. Bajet 2010 akan menjadi pentas penilaian terhadap Najib sama ada beliau peka dan mampu menjadi ‘pemimpin’ dalam konteks ‘ekonomi berjiwa rakyat’.

TRANSFORMASI SEKTOR KERAJAAN JAMIN PENYAMPAIAN BERKESAN

Berita Harian
Oleh Kamal Ahmad
27/10/2009




SEKTOR awam tidak terkecuali daripada perlu melakukan transformasi segera sejajar tuntutan untuk memastikannya lebih cekap mengurus, berhemah dalam berbelanja serta bertanggungjawab terhadap setiap keputusan dan perkhidmatan yang dihulurkan kepada rakyat atau komuniti industri. Usaha itu sangat perlu khususnya ketika Datuk Seri Najib Razak sudah mula melaksanakan transformasi besar-besaran dalam politik serta pentadbiran untuk memenuhi perubahan pemikiran umum, landskap politik mahupun sosiobudaya. Selepas Umno memulakan transformasi baru-baru, ia perlu disusuli sektor awam bagi melengkapkan landskap baru politik serta pentadbiran negara. Dengan itu, rakyat tanpa ragu lagi pasti boleh menerima hakikat bahawa Umno dan kerajaan yang didukungnya mampu berubah sekali gus memberi sokongan mereka dalam memastikan agenda dan kelangsungan pembangunan negara diteruskan. Bajet 2010 yang dibentangkan Perdana Menteri di Jumaat lalu contohnya, menzahirkan komitmen beliau mahu meningkatkan kecekapan dalam sektor awam menerusi kebijaksanaan mengurangkan kos operasinya serta melaksanakan pengurusan perbelanjaan pembangunan lebih berhemah.
Justeru, jawapan kepada komitmen itu ialah melakukan transformasi drastik dalam sektor awam demi menyaksikan sejumlah wang rakyat diselamatkan daripada dibelanja secara membazir kerana salah keutamaan dan perancangan lemah akan melahirkan ‘projek gajah putih atau projek politik’. Sektor awam yang disertai lebih 800,000 kakitangan memainkan peranan utama menzahirkan aspirasi kerajaan. Antaranya, mewujudkan persekitaran ekonomi yang kondusif dan berkembang; menyokong pertumbuhan dan daya saing dalam industri serta sektor swasta; menyokong keperluan tenaga kerja negara; serta, meningkatkan mutu kehidupan warga negara. Lantas, usaha Najib melakukan transformasi inovasi pentadbiran sektor awam dilihat sangat mendesak kerana ia akan membantu ketangkasan dan kejayaan beliau melakukan perubahan serupa dalam Umno dengan niat meletakkan keutamaan rakyat pada kedudukan teratas.
Najib mengajak ahli dan pemimpin Umno kembali kepada asas perjuangan asal parti sebagai syarat menjayakan transformasi parti itu. Kali ini kakitangan dan pegawai perkhidmatan awam pun perlu ada kesediaan serupa untuk kembali ke atas landasan kerja dan tanggungjawab asal mereka menduduki jentera itu. Mereka perlu jujur, komited, amanah, tangkas tetapi mesra serta memberi perkhidmatan tanpa menyindir atau meminta sogokan. Transformasi sektor awam antara lain memaksa Najib meneroka dan memperkenalkan sikap baru - kreatif, inovatif dan bernilai tambah tinggi berlandaskan sifat murni serta jati diri untuk diterapkan ke dalam sektor itu. Penjawat awam mesti memiliki kemahiran dan kemampuan tertinggi bagi jawatan masing-masing. Mereka dilatih dengan aplikasi terkini, menyerap sistem dan pemikiran baru, mengamalkan nilai murni dan ada jati diri malah memiliki ada daya usaha untuk menyelesaikan permasalahan rakyat selaku pelanggan. Jadi, sangat bijak Najib apabila berkata, kerajaan meneruskan usaha memantapkan institusi latihan kerajaan untuk membentuk penjawat awam berkualiti, berprestasi tinggi dan berpengetahuan. Justeru, Institut Tadbiran Awam Negara (Intan) di Bukit Kiara distruktur semula sebagai pusat kecemerlangan ilmu bertaraf dunia selepas dinaik taraf sebagai ‘School of Government’ dengan kuasa autonomi, ditadbir secara profesional dibantu tenaga pengajar berpengalaman dan menjalin kerjasama dengan institusi berkaitan terkemuka dunia. “Maksudnya, dalam apa jua yang dilakukan, kita perlu sentiasa mendahulukan kepentingan rakyat dan negara. Oleh itu setiap langkah diambil memerlukan pengorbanan dan kerjasama padu daripada semua lapisan masyarakat,” kata Najib.
Suasana pejabat perlu ditukar supaya lebih ceria bertenaga; lenyapkan muram dan mengantuk di kaunter; buang jauh-jauh layanan kasar atau riak muka cuka; dan kurangkan bersembang sebaliknya pendekkan masa pelanggan menunggu giliran atau menanti jawapan rasmi. Penggerak jentera sektor awam juga digelar ‘orang kerajaan’. Jadi apa saja keburukan atau kelemahan mereka akan mencerminkan imej kerajaan. Sikap dan prestasi buruk mereka akan dijadikan modal politik parti lawan. Umum yang ditujah bertubi-tubi dengan gambaran itu akhirnya menerima persepsi berat sebelah dan turut menuduh kerajaan mengamalkan rasuah sedangkan hakikat gejala itu dilakukan cuma segelintir penjawat awam. Tindak-tanduk mereka akan diputar belit menjadi propaganda untuk memburukkan keseluruhan jentera kerajaan dengan pelbagai label negatif. Sebagai pemacu jentera pentadbiran negara, transformasi sektor itu mampu mengembalikan integriti dan kredibiliti kerajaan yang semakin tebal dibelenggu persepsi buruk seperti mengambil rasuah, tiada kesetiaan dan menjadi talam dua muka, serta suka lengah dan bertangguh menyelesaikan tugas. Bekas Presiden Cuepacs, Datuk Siva Subramaniam, mengakui sektor awam adalah nadi jentera sesebuah kerajaan untuk membuat pacuan ke arah pentadbiran yang dinamik, cekap dan memenuhi aspirasi seseorang Perdana Menteri. “Transformasi perlu dalam sektor awam sekarang kerana berjaya atau gagal pentadbiran Najib turut bergantung kepada sektor itu. Persoalan sekarang ialah, apakah mereka mampu mengikuti gerak tindak Najib yang begitu pantas? “Jentera kerajaan mesti mampu mengikut rentak Perdana Menteri jika tidak aspirasi beliau akan tergendala. Jika jentera kerajaan dipacu perlahan sedangkan Perdana Menteri bergerak jauh lebih pantas dan ke hadapan maka di sini akan berlaku sesuatu yang akan merugikan,” katanya sambil menyarankan transformasi turut merangkumi institusi badan berkanun. Dalam proses transformasi politik dan pentadbiran ini juga, Najib harus mencari penyelesaian menangani gejala rasuah, kes projek politik dan projek gajah putih pada masa akan datang yang turut menyumbang kepada kemerosotan keyakinan umum sebaliknya meningkatkan persepsi buruk terhadap kerajaan selama ini. Jalinan kerjasama semua agensi juga perlu dipertingkatkan lagi untuk menjaga kepentingan rakyat dan negara selain mengelakkan pertindihan dasar, peruntukan, penguatkuasaan mahupun pelaksanaan. Tindakan itu bukan saja akan disokong malah dihormati kerana menyelamatkan banyak wang negara. Tindakan itu juga perlu bagi membuktikan keupayaan Malaysia di bawah pentadbiran Najib mengurangkan semula lebihan perbelanjaan. Andai dapat dilakukan, maka ini akan memberi banyak kesan positif terhadap kerajaan, perdagangan, ekonomi dan penarafan kewangan pada kacamata pelabur asing. Namun transformasi sektor awam mesti dilakukan dengan berhemah kerana khuatir kesilapan melaksanakannya akan memakan diri. Ini lantaran sentiasa ada pihak mengintai peluang merapatkan perhubungan dengan kelompok penjawat awam semata-mata untuk memecahkan tembok monopoli sokongan mereka terhadap kerajaan selama ini.

CUEPACS , BONUSES IS NOT A RIGHT, PRIVILEGE OR ENTITLEMENT

The Star
Posted by:
pikake
27/10/2009




Cuepacs should stop making yearly opportunistic demands for bonus as if they were handouts for the poor. Bear in mind that the public service servants should perform just like their private sector counterparts, and this encompasses areas such as effectiveness, efficiency, and integrity. The rakyat at large deserves the right to decide if the public servants deserve the bonus they ask for by evaluating their yearly performance across the board.
Notwithstanding the performance factor, all employees should be made aware that bonuses are not a right, privilege or entitlement. Those working in the private sectors would readily tell you that under such trying economic and business environments, one should count their blessings if they can keep their jobs. Demanding for bonuses, increments and promotions would be the last thing on their minds. Just ask around, how many people had a bonus? For those who did, was it 2 weeks, one mth or 2 mths?
So, STOP this crybaby tactic, Cuepacs! Work on how to improve on your members' service quality and integrity level. When billions of RM can be saved, the rakyat would be happy to consider rewarding select, deserving civil servants.

Child of an ex-civil servant

Isnin, 2009 Oktober 26

CUEPACS MAHU JUMPA PM BINCANG BONUS 2 BULAN

Berita Harian
Oleh Haspaizi Mohd Zain
haspaizi@bharian.com.my
27/10/2009




Bantuan khas turut dibangkitkan pada pertemuan itu KUALA LUMPUR: Cuepacs mahu kerajaan memberikan bonus dua bulan gaji kepada 1.6 juta kakitangan awam dan pesara perkhidmatan awam di negara ini walaupun perkara itu tidak diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, pada pembentangan Bajet 2010 Jumaat lalu. Presiden Cuepacs, Omar Osman, berkata pihaknya akan menghantar surat kepada Perdana Menteri hari ini bagi memohon mengadakan pertemuan secepat mungkin untuk membincangkan perkara terbabit.
"Ahli majlis kongres Cuepacs hari ini (semalam) membincangkan dua perkara iaitu berkaitan dengan bonus dan bantuan khas. Hasilnya Cuepacs mahu bonus dua bulan diberikan kepada kakitangan awam. "Selaras itu majlis kongres mahu berjumpa dengan Perdana Menteri dengan kadar segera bagi membincangkan perkara ini," katanya selepas mesyuarat tergempar kongres berkenaan di sini semalam. Beliau berkata, tuntutan bonus oleh kakitangan awam terhadap kerajaan bukan saja keputusan ahli kongres terbabit, malah ia juga rintihan daripada kakitangan awam pada peringkat akar umbi.
Omar berkata, Cuepacs juga membuat keputusan dengan meminta kerajaan supaya bantuan khas sebanyak RM500 turut diberikan kepada pesara pilihan dan pesara pilihan penswastaan. "Ia selaras dengan slogan Perdana Menteri, rakyat didahulukan, maka Cuepacs yang menjadi wakil kakitangan awam berhak mengadakan pertemuan dengan beliau bagi membincangkan perkara ini, selain mengadakan kunjungan hormat. "Kita tidak menjangkakan perkara ini (bonus), sebab sebelum ini bantuan khas sebanyak RM500 diberikan kerajaan. Maka tidak ada sebab bonus tidak diberi, jika kerajaan tidak mahu bagi, baik tidak bagi langsung," katanya. Katanya, kali terakhir kakitangan awam di negara ini mendapat bonus ialah pada penghujung tahun lalu iaitu sebanyak RM1,000 ataupun sebulan gaji.
Beliau berkata, mutu perkhidmatan yang diberikan oleh kakitangan awam kepada rakyat kian meningkat dan tiada alasan untuk kerajaan tidak memberikan bonus. Selain itu, katanya, pihaknya juga akan membangkitkan mengenai nasib kira-kira 50,000 kakitangan awam secara kontrak di negara ini yang berdepan dengan kemungkinan akan ditamatkan kontrak dalam pertemuan itu. "Kita berharap kakitangan kontrak dapat diserapkan ke jawatan tetap, kerana mereka sudah lama berkhidmat ada yang lebih daripada lima tahun. "Malah ada juga yang tidak mendapat potongan

CUEPACS WANTS GOVERNMENT TO CONSIDER GIVING BONUS

Bernama
26/10/2009




KUALA LUMPUR, Oct 25 (Bernama) -- Cuepacs hopes that the government will consider giving civil servants two months bonus as proposed to recognise their efforts in developing the public sector.Its president Omar Osman said since Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak did not announce the bonus in Budget 2010 on Friday, it would send him a letter on the issue."We will send a letter to the Prime Minister and hopes to meet him next week so that he can reconsider our request," he said at a press conference after chairing a shock Cuepacs meeting attended by 120 members here on Sunday.Omar said Cuepacs also want the government to reconsider the RM500 special aid to civil servants and compulsory retirees by including optional retirees and privatisation retirees."We will bring this issue to the Prime Minister's attention as we feel that optional retirees and privatisation retirees qualify to receive the special aid," he said.Cuepacs would also bring up the issue of 5,000 contract and part-time employees yet to be absorbed as permanent staff during the meeting with the Prime Minister.-- BERNAMA

CUEPACS TO CONTINUE ITS PUSH FOR TWO-MONTH BONUS

The Star
By JOSHUA FOONG
26/10/2009





KUALA LUMPUR: Cuepacs will continue to press the government for a two-month bonus for the 1.2 million civil servants in the country.
In a meeting attended by 108 of its 120 congress members here yesterday, the congress not only endorsed the two-month bonus demand taken at an earlier meeting, but also wanted its leaders to meet with Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak soon.
A letter seeking the meeting will be sent to the Prime Minister’s office today.
Cuepacs president Omar Osman said their argument for the bonus was based on the increased productivity within the civil service.
“The civil servants deserve the bonus payment as they have been working very hard to improve the delivery system in the civil service,” he said, adding that he was confident that Najib would be sympathetic towards the plight of the government servants.
According to Omar, should the government accept their appeal, the payout would amount to about RM6bil.
Omar said the congress was shocked when there was no mention of bonus for civil servants in the Budget 2010.
“If the government cannot afford the bonuses, it should not have announced any extra payment for civil servants,” he said referring to the RM500 special payment extended to those in Grades 41 and 54.
He said the congress also wanted the special payment to be extended to civil servants under the optional retirement and those attached to government-linked companies who have retired.
Last year, the government gave a one-month bonus with a minimum of RM1,000 while none was paid in the previous year when salary adjustments for civil servants was approved.

________________________________________________
Foto Media Cuepacs / Mesyuarat Kongres Khas (Tergempar) pada 25 Oktober 2009

No comments: