Wednesday, August 25, 2010

PEMUDA BN GESA KERAJAAN SEGERAKAN PENETAPAN GAJI MINIMUM

Bernama
25/8/2010


KUALA LUMPUR, 24 Ogos (Bernama) -- Pemuda Barisan Nasional (BN) pada hari Selasa menggesa kerajaan menyegerakan penetapan gaji minimum sebagai menyokong matlamat menjadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi.

Pengerusinya Khairy Jamaluddin berkata, sekiranya perkara itu tidak dimuktamadkan dengan segera, maka agak sukar untuk mencapai matlamat negara berpendapatan tinggi yang adil, saksama serta tiada jurang pendapatan yang begitu ketara.

"Kita mendapati melalui kajian kita pada waktu ini, 34 peratus daripada 1.3 juta pekerja di Malaysia mendapat pendapatan kurang daripada RM700 sebulan, iaitu pendapatan yang lebih rendah daripada garis kemiskinan (RM720 sebulan).

"Berdasarkan kepada kajian yang telah dibuat oleh Bank Dunia pula, Malaysia telah mencatat kenaikan gaji purata 2.6 peratus setiap tahun dalam tempoh masa 10 tahun yang lepas, berbanding dengan purata dunia iaitu 3.2 peratus.

"Kalau kita lihat dari segi gaji minimum juga, umum tahu bahawa 90 peratus daripada negara di dunia ini telahpun memperkenalkan beberapa bentuk gaji minimum," katanya kepada pemberita selepas bertemu pemimpin Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) bagi membincangkan isu berkenaan di sini.

Khairy berkata Pemuda BN dengan kerjasama MTUC dan Cuepacs, akan menganjurkan "Forum Gaji Minimum" dalam masa terdekat dan segala ketetapan serta resolusi yang dihasilkan akan diserahkan kepada kerajaan supaya isu tersebut dapat ditangani dengan kadar segera.

"Pada waktu ini, masih terdapat banyak kes yang mana soal gaji ini tidak mencerminkan gaji yang boleh menampung kos sara hidup biasa, maka kita percaya bahawa isu ini telah menjadi terlalu mendesak.

"Apabila gaji itu tidak meningkat mengikut peningkatan kos sara hidup ataupun inflasi, maka akhirnya rakyat Malaysia menjadi lebih miskin, bukannya lebih berpendapatan tinggi.

"Jadi, atas kesedaran itu, hari ini Pemuda BN mencadangkan kepada pihak MTUC dan Cuepacs agar kita menganjurkan satu forum gaji minimum yang kita harap akan dapat dihadiri Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri," katanya.

Beliau juga berharap soal gaji minimum akan dapat diselesaikan sebelum dasar Model Baru Ekonomi diperkenalkan Oktober ini.

"Tiada gunanya mempunyai Model Baru Ekonomi bila satu aspek penting iaitu gaji minimum tidak ditangani, diperhalusi dan dilaksanakan oleh kerajaan," katanya.

Dasar gaji minimum dijangka dibentangkan di Kabinet pada akhir Oktober ini

No comments: