Friday, December 24, 2010

Omar Kekal Jawatan Presiden Cuepacs


KUALA LUMPUR: Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Omar Osman mempertahankan jawatannya setelah menewaskan presiden Kesatuan Kakitangan Am Mardi Ramli Omar pada pemilihan kongres itu yang berlangsung di sini, Rabu.

Omar mendapat 816 undi berbanding lawannya 154 undi.

Keputusan pemilihan bagi penggal 2010-2013 itu diumumkan pada hari terakhir konvensyen tritahunan ke-25 kongres itu di Dewan Tunku Canselor Universiti Malaya pada Khamis.

Dua jawatan timbalan presiden disandang oleh Azih Muda dan Zainal Ismail manakala jawatan setiausaha agung dimenangi oleh Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Loke Yim Pheng yang menewaskan penyandang Ahmad Shah Mohd Zin dan seorang lagi calon Ku Azmi Ku Ibrahim.

Jaapar Mansor pula dipilih sebagai setiausaha kewangan.

Bercakap kepada pemberita, Omar berkata, Cuepacs akan meneruskan perjuangan bagi menaikkan taraf skim perkhidmatan mengikut perubahan kelayakan selain berusaha meningkatkan jumlah kesatuan gabungan.

Katanya, Cuepacs juga mahu melaksanakan keanggotaan wajib dan automatik bagi semua penjawat awam yang layak menganggotai kesatuan.

Beliau berkata, surat rasmi akan dihantar kepada Ketua Setiausaha Negara (KSN) supaya apa juga penambahbaikan, latihan, bonus dan kenaikan gred diberi keutamaan kepada mereka yang menganggotai kesatuan di bawah Cuepacs.

"Kita tak mahu penjawat awam yang tidak menjadi anggota kesatuan menumpangperjuangan Cuepacs kerana faedah yang diperolehi esok akan dinikmati bersama.Kita mahu bagi mereka yang layak, mereka wajib masuk kesatuan," katanya.

"Mereka tidak boleh memberi alasan tidak memperoleh apa-apa faedah dengan menyertai kesatuan. Ada juga yang tidak menghormati perjuangan Cuepacs," katanya.

Menurutnya, ketika ini hanya 560,000 anggota menyertai gabungan Cuepacsberbanding 900,000 penjawat awam yang layak. - BERNAMA

Kesilapan panel ‘kejutkan’ perwakilan tapi Omar kekal presiden, Lok SU Agung

December 23, 2010

KUALA LUMPUR, 23 Dis — Kemenangan Omar Osman sebagai presiden dan Lok Yim Peng selaku setiusaha agung tidak terjejas meskipun panel pemilihan Cuepacs membuat kesilapan ‘teknikal’ ketika membuat pengumuman keputusan pagi tadi.

Wakil jawatankuasa pemilihan tersilap mengumumkan bahawa jawatan setiausaha agung telah dimenangi oleh Ahmad Shah Mohd Zin sedangkan Lok menewaskan beliau dengan memperoleh 468.

Perwakilan persidangan Cuepacs kelihatan tersentak apabila diumumkan bahawa yang menang jawatan itu ialah Ahmad Shah, yang merupakan penyandang.

Keputusan tidak rasmi sudah pun diketahui lewat malam tadi.

Bagaimanapun kesilapan itu dibetulkan dengan Lok diisytiharkan sebagai pemenang dengan mengatasi dua pencabar. Ahmad Shah mendapat 263 undi.

Jawatan itu turut ditanding oleh muka baru Ku Azmi Ku Ibrahim yang mendapat 278 undi.

Keputusan rasmi diumumkan pagi ini — hari terakhir persidangan tritahunan yang diadakan di kampus Universiti Malaya di sini.

The Malaysian Insider membawa laporan berdasarkan keputusan tidak rasmi awal pagi tadi.

Omar mengekalkan jawatannya dengan memperoleh 815 undi manakala pencabarnya Ramli Omar mendapat 154 undi.

Beberapa perwakilan memberitahu The Malaysian Insider, kejayaan selesa Omar berhubung kait dengan hubungan secara langsung beliau dengan kesatuan-kesatuan gabungan Cuepacs selama ini.

“Saya melihat beliau mendapat banyak undi simpati memandangkan beliau kelihatan seorang pemimpin yang senang didekati, malah beliau banyak membantu kesatuan dengan memberikan sokongan kewangan,” kata seorang pegawai kanan kesatuan.

Cuepacs kini mempunyai sokongan kewangan lebih baik berbanding dekad-dekad sebelum ini dengan memperoleh geran tahunan kerajaan. Malah, walaupun isu lanjutan kontrak perkhidmatan ditimbulkan, Omar dilihat menguasai sokongan besar perwakilan sejak awal lagi. Ramli berganding dengan Ahmad Shah yang mempertahankan jawatan setiausaha agung buat penggal ketiga.

Kemenangan Lok pula banyak dikaitkan dengan pengaruh beliau dalam Majlis Bersama Kebangsaan Kumpulan Sokongan Am yang menyediakan sekitar 400 undi.

Pemimpin-pemimpin kesatuan gabungan Cuepacs juga mengganggotai tiga Majlis Bersama Kebangsaan pekhidmatan awam.

Dua lagi majlis adalah bagi Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan Sains dan Teknologi.

Lok dilihat menerima sokongan daripada anggota kedua-dua Majlis Bersama Kebangsaan Kumpulan Sokongan Am dan Kumpulan Pengurusan dan Profesional.

Selain itu, isu projek berita SMS Cuepacs juga dilihat menjejaskan sokongan Ahmad Shah meskipun Omar menjelaskan perwakilan pada hari persidangan bahawa isu itu telah selesai dan tiada penyelewengan ataupun salah guna kuasa.

Lok, yang turut dicalonkan bertanding jawatan timbalan presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), yang pemilihannya akan diadakan minggu depan.

Ini kali kedua seorang wanita dipilih sebagai setiausaha agung Cuepacs. Ahmad Shah ketika dihubungi berkata beliau menerima kekalahan tetapi “apa yang lebih penting ialah pembangunan organisasi Cuepacs.”

“Pemimpin silih berganti, datang dan pergi. Perjuangan Cuepacs mesti diteruskan, kepentingan kakitangan perlu diperjuangkan,” katanya lagi.

Bagaimanapun beliau tidak menolak kekalahannya juga berpunca daripada taktik kotor yang digunakan pihak pesaing.

“Isu-isu yang sudah selesai dibangkitkan, memang ada taktik kotor, isu lama ditimbulkan semula dan ada unsur provokasi,” katanya.

Jawatan timbalan presiden pula dimenangi oleh Azih Muda dan Zainal Ismail yang masing-masing mendapat 754 dan 431 undi. Azih, yang juga timbalan presiden semasa, atas kapasiti sebagai timbalan presiden I akan menggantikan Omar apabila beliau bersara tahun depan, dipercayai awal September.

“Dengan kemenangan ini, kami akan memberi tumpuan ke atas soal-soal kebajikan kakitangan awam seperti pemilikan rumah, pinjaman perumahan, pembangunan kerjaya dengan menyediakan kemudahan melanjutkan pelajaran, penambahbaikan skim perkhidmatan,” kata beliau.

Tiga kerusi jawatan timbalan setiausaha agung dimenangi oleh Adnan Mat, Abd Rahman Norrdin dan Mohamad Baharom. Adnan memperoleh 679 undi, Abd Rahman (527) dan Mohamad (570).

Adnan merupakan penyandang jawatan itu. Jawatan setiausaha kewangan yang menyaksikan persaingan satu lawan satu dimenangi Ja’apar Mansor, yang menewaskan Samuel Devadasan.

Azhar Abdul Shukri menewaskan Hamzah Masri untuk menerajui jawatan timbalan setiausaha kewangan

No comments: